Fietsen maken

Hieronder staan de instructievideo's die in de lessen worden getoond. Voor leerlingen, om de instructie opnieuw te bekijken. En voor alle anderen, die zelf willen maken.

We gaan het achterwiel verder demonteren. Dat is wat complexer. Je hebt daar meer gereedschap voor nodig. Bijvoorbeeld een sleutel 10 waarmee je het versnellingsdeel van het achterwiel afhaalt. Gebruik ook die ringkant van de sleutel weer. Die zit los, dan zie je ook de asmoer. Dan heb je nodig dat je de kettingkast eraf kunt halen. Nou dat zit in dit geval op deze manier vast met een weefdraadje, een knoopje, hier zie je de ketting, die ketting die heb je straks nodig om je wiel eruit te laten vallen. Dan pak je je sleutel 15 en je draait je achterasmoer los. De kettingspanner die haal je los, deze keer doe je dat wel met je steekkant, omdat je er niet bij  kan met je ringkant. En zoals je ziet zit hier een diepere gleuf. Dat wiel moet naar voren om de ketting eraf te halen. Anders kan je je wiel er niet uitkrijgen. Nu pakken we de kettingkast op en kunnen we dit achterste deel era halen en kunnen we bij de ketting. Aan de linkerkant nu ook de asmoer loshalen. Weer die ringkant eromheen. Je draait hem eraf. Om het moment dat je hem met je vingers  hem eraf kan draaien, draai je hem met je vingers eraf. Dan ga je de ketting-spanne loshalen. Aan deze kant kan je wel met de ringkant erbij, dat is gewoon veel makkelijker om hem los te halen. Die haal je er ook af. 

En dan zit aan deze kant, zit de rem nog vast. Aan deze kant zit de rem nog vast. Die gaan we ook loshalen met een inbussleutel en een sleutel 10. Aan de ene kant houd je hem tegen met een sleutel 10 en aan de andere kant draai je hem los. 

Nu hebben we alles los. Dan kunnen we de ketting eraf halen. Dan moet het wiel straks naar achter, maar dat kan niet ver genoeg. Dus we moeten een beetje lucht uit de banden laten lopen.

Je draait het ventiel los. We hebben een zachte band om te zorgen dat hij eruit valt. Dan komt hij uit de sleuven vandaan die daar zitten. Dan laten we hem naar beneden zakken, dan halen we de ketting eraf en dan is het wiel eruit. 

We gaan nu de band demonteren. Daarvoor heb je bandenlichters nodig. Dat zijn twee van deze apparaten. Om je band te kunnen demonteren, moet je natuurlijk eerst lucht uit je band laten want anders krijg je je bandenlichter niet ertussen. Dus we beginnen met het ventiel losdraaien. Daar heb je het boven-moertje los. Haal het onder-moertje los. Dan is de band los van de velg dus dan kun je heel goed de bandenlichter eronder wippen en er zit een hoekje aan waarmee je hem op de spaak zet. Dan wip je hem even verder ook weer op en dan kan je hem op deze manier van de velg halen. 

Nu gaan we dus kijken of de band lek is. We gaan de band, hebben we al gedemonteerd, we halen de binnenband eruit. De band is zacht. We hebben daarvoor een lekzoeker om het gaatje te zoeken als je daar tegenaan blaast dan zie je waar de lucht uitkomt. Ik heb hier een pomp staan. Ik denk dat ik hem al hoor. Daar is het lekje. Dan heb ik er een viltstift bij. Dan kunnen we rondom met viltstif, om het gaatje, even een kleurtje neerzetten. Dan hebben we een schuurpapiertje waarmee ik het, de binnenband, opruw zodat de lijm beter blijft zitten. Dan heb ik hier de lijm. Je mag er niet op blazen. Want als je de lijm erop smeert, dan komt er vocht bij. Je verplaatst de lijm over de binnenband. Nu moeten we dus even wachten voordat de lijm droog is. Dit is de plakker. Aan deze kant zit de stickerkant, die haal je eraf. De lijm zit ook hier op de band. Je legt de band zo vlak mogelijk neer. Je legt de sticker eroverheen. En je drukt hem heel goed aan. De sticker zit er mooi op. Aan alle kanten sluit hij mooi aan. En dan kan je de band weer oppompen. En dan zit hij helemaal mooi geplaatst over de binnenband. 

Ik heb daarvoor een sleutel 15. En je draait hem los. En je draait de asmoer eraf. Je haalt het ringetje eraf. Je legt dat goed aan de kant zodat je dat straks weer kunt gebruiken. Deze draai je ook los aan de linkerkant. Leg je ook apart. Het ringetje leg je apart. Als je fiets op de grond staat, trek je het wiel eruit. En nu laat je het wiel zakken. En dan neem je het wiel weg. 

Bij deze fietsen gaan we de pedalen eraf halen. Daarvoor heb je nodig een pedaalsleutel. Dat is een lange sleutel. Ook een sleutel 15, maar veel langer om kracht mee te kunnen zetten. Je zet hem aan de binnenkant tussen de pedaal en de krenk – zo heet dat apparaat – zet hem erop. En je draait hem los. En dan draai je deze kant op. Zo is hij eraf. Hier zit schroefdraai in, hier zit schroefdraad op. Het is belangrijk dat je het altijd op de goede manier terugzet. Want er zit een linker- en een rechterpedaal op en als je verkeerd terugzet dan beschadig je het schroefdraad. 

De band is geplakt we gaan de band weer om de velg monteren. Dan beginnen we met de buitenband. Die zetten we op de velg. En we zetten aan één kant de hele buitenband er al omheen. We hebben twee kanten, de binnenkant en de buitenkant. Dus die hebben we eromheen gezet. Dan pakken we de binnenband. We doen een heel klein beetje lucht erin omdat je hem dan makkelijker erin kan zetten. Dat kan je eventueel zo doen en dan zet je je duim op het gaatje zodat de binnenband niet leegloop. Dan plaats je hem erdoor heen . Dan pak  je je onder-ringetje, die zet je nog niet helemaal vast. Je pakt je ventiel. En dan pak je je band. En dan doe je op een nette manier, plaats je je binnenband in de buitenband. Die druk je er zo in. Zo, de hele binnenband zit erin >dat ga je deze kant van de band om je velg heen monteren. En dat doe je door het masseren van die band om je velg heen. Dat laatste stukje is altijd het moeilijkste. En het beste is om dan bij het ventiel te eindigen. Nu komt het allerbelangrijkste. Die had je nog niet aangedraaid helemaal onderin> Die druk je naar beneden. Om te zorgen dat je binnenband niet tussen je ventiel komt. Die zit nu goed. En dan pak je de pomp. Band oppompen zodat hij op zijn plek komt. En dat zit hij er keurig netjes omheen. 

“Eindelijk zijn de kinderen, die dyslexie hebben of niet zo graag hun neus in de boeken steken, eens de beste van de klas”

Jaap van den Kommer, MAAK-expert

“Ik ben gek op techniek en op nieuwe ideeën verzinnen. En op fietsen!”

Chris van der Kaap, MAAK-expert